Freelancing to coraz bardziej popularna metoda zarobku wśród Polaków. Wiele osób utożsamia to pojęcie ze zdalną pracą przez Internet. Jest to jednak nieco mylna interpretacja, gdyż freelancer może także działać stacjonarnie. Freelancer to w tłumaczeniu na język polski wolny strzelec. Jest to określenie osoby, która pracuje bez etatu. Zajmuje się realizacją zleceń, w której najczęściej jest specjalistą.
Do branży, w których freelancing jest bardzo popularną dziedziną, możemy zaliczyć: fotografie, copywriting, obsługę social media, doradztwo, tłumaczenia, grafikę, programowanie. Coraz większa popularność i ciągle nowe pojawiające się sklepy oraz usługi zwiększa zapotrzebowanie na osoby, które zajmują się realizacją projektów na zlecenie. Przejdźmy jednak do meritum sprawy. Jakie są najczęstsze błędy freelancerów, szczególnie tych początkujących?
Brak umowy
Mogłoby się zdawać, że przejście „na swoje” to rezygnacja z wielu niepotrzebnych formalności. W rzeczywistości jest jednak odwrotnie i spisanie umowy jest tutaj kluczowe. W miesiącu freelancer może mieć kilka, a nawet kilkanaście osobnych projektów, co generuje konieczność podpisania wielu umów. Jest to jednak bardzo ważna kwestia, ponieważ w przypadku sporów umowa stanowi punkt zaczepienia i zapewnia bezpieczeństwo.
Budowanie fałszywego wizerunku
Bardzo częstym błędem, który można zaobserwować wśród freelancerów, to kreowanie się niewielkie agencje lub korporacje. To duży błąd, ponieważ bardzo szybko możemy zacząć wydawać błędne i sprzeczne komunikaty, co z pewnością zauważą klienci. Budowanie marki osobistej w przypadku działalności jednoosobowej to bardzo ważna sprawa. Klienci często wolą pracować z konkretną osobą, którą znają, niż z wielką maszyną korporacyjną.
Brak reklamy
Dużym błędem jest także brak właściwej reklamy. Jeżeli mamy już jakieś portfolio lub stronę ważne jest, aby wyszły na powierzchnie. Do reklamy na sam początek mogą służyć takie portale jak Facebook, LinkedIn, czy Instagram.
Brak strategii rozwoju
Śmiało można powiedzieć, że freelancer to jednoosobowa firma. Każde przedsiębiorstwo dąży do tego, aby rosnąć. Jeżeli stoisz w miejscu, nie rozwijasz się i nie stawiasz sobie kolejnych celów, to jest to bardzo szybki sposób na wypalenie zawodowe i stagnacje.