Potężne firmy z Chin, Turcji i Kazachstanu przejmują kontrolę nad budową polskich dróg

Znaczące przedsiębiorstwa z Chin, Turcji i Kazachstanu stały się dominującymi graczami w branży budowlanej zajmującej się konstrukcją dróg szybkiego ruchu na terenie Polski. Zdumiewająca otwartość Polski na te międzynarodowe korporacje wywołuje zdziwienie sąsiednich narodów – podkreśla Krzysztof Śmietana w swoim artykule dla „Dziennika Gazety Prawnej”.

„Dziennik Gazeta Prawna”, przypominając o nieudanym projekcie chińskiej firmy COVEC, która miała zbudować dwa kluczowe odcinki autostrady A2 łączącej Łódź z Warszawą przed Euro 2012. Pomimo że proponowana przez nich cena była dwukrotnie niższa od szacunkowego kosztorysu, firma nie poradziła sobie z realizacją projektu. Inne przedsiębiorstwa musiały niespodziewanie dokończyć budowę autostrady A2.

Obecnie Stecol, należący do państwowej grupy Power China, był odpowiedzialny za budowę odcinka drogi S14, który jest częścią zachodniej obwodnicy Łodzi. Firma kontynuuje swoją działalność, budując pięć innych odcinków dróg szybkiego ruchu, w tym fragment autostrady A2 w pobliżu Siedlec, odcinek trasy Via Carpatia na Podlasiu oraz drogę S12 prowadzącą do granicy z Ukrainą. Wartość inwestycji drogowych realizowanych przez to chińskie przedsiębiorstwo wynosi aż 3,6 mld zł.

Cztery kontrakty drogowe, obejmujące trasę S7 koło Płońska, drogę S6 między Słupskiem a Lęborkiem, S74 w województwie świętokrzyskim i S19 koło Krosna są realizowane przez polski oddział Aldesa Construcciones we współpracy z hiszpańską firmą matką. Jak informuje „Dziennik Gazeta Prawna”, 75% akcji właściciela – Grupo Aldesa – jest kontrolowane przez China Railway Construction Corporation z siedzibą w Pekinie.

Wiele kontraktów drogowych zdobywają także tureckie firmy, takie jak Gülermak, która prawie 15 lat temu wspólnie z włoskim Astaldi wygrała przetarg na budowę drugiej linii metra w Warszawie. Tureckie przedsiębiorstwo KOLİN İnşaat również intensywnie rywalizuje o zlecenia. Ostatnio przetargi są coraz częściej wygrywane przez firmy z Kazachstanu, które zazwyczaj tworzą konsorcja z polskimi lub tureckimi przedsiębiorstwami.