Wpływ aktywności fizycznej na ogólne zdrowie i samopoczucie

Równie istotnym składnikiem zdrowego trybu życia, co zbilansowana dieta, jest aktywność fizyczna. Regularnie uprawiane ćwiczenia, dostosowane do wieku i stanu zdrowia, mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu. Pomagają w utrzymaniu prawidłowej masy ciała, walce z otyłością oraz poprawie kondycji układu oddechowego. Również na nasze samopoczucie i funkcjonowanie psychiczne aktywność fizyczna ma korzystny efekt.

Aktywność fizyczna to szerokie pojęcie, które obejmuje różnorodne formy ruchu – od przydomowych prac, takich jak grabienie liści czy odśnieżanie podjazdu, przez spacery i bieganie, aż po regularne treningi wybranej dyscypliny sportowej. Każda forma aktywności fizycznej pozwala nie tylko osiągnąć konkretny cel (np. redukcję masy ciała), ale także sprawia przyjemność. Rozpoczęcie jakiejkolwiek aktywności fizycznej powinno być poprzedzone kontrolą stanu zdrowia i możliwości motorycznych. Regularnie wykonywane ćwiczenia przynoszą korzyści w każdym wieku i mają pozytywny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne.

Wysiłek fizyczny, niezależnie od jego formy, powinien być postrzegany nie tylko jako metoda terapeutyczna, ale także jako istotna część profilaktyki wielu chorób.

Korzyści płynące z regularnej aktywności fizycznej są liczne i dotyczą zarówno naszego zdrowia fizycznego, jak i psychicznego. Ćwiczenia wpływają korzystnie na funkcjonowanie poszczególnych organów (np. serca) oraz układów (np.: krwionośnego, oddechowego czy hormonalnego). Mogą też łagodzić dolegliwości (np. zaparcia) oraz chronią przed wieloma chorobami (np.: otyłością, cukrzycą typu 2, zespołem metabolicznym i niektórymi nowotworami).

Aktywność fizyczna ma m.in. wpływ kardioprotekcyjny – regularne ćwiczenia chronią serce i układ krwionośny, wpływa na zmiany treningowe w tkance tłuszczowej oraz poprawia funkcjonowanie układu oddechowego. Aktywność fizyczna wpływa również na poprawę samopoczucia i sposobu postrzegania siebie, pomaga zasypiać i poprawia jakość snu. Ćwiczenia usprawniają koordynację ruchową, zwiększają siłę mięśniową i poprawiają ukrwienie mięśni szkieletowych. Są również korzystne dla stawów – poprawiają ich funkcjonowanie i zwiększają zakres ruchów.